Op Twitter zag ik een paar dagen geleden een filmpje van een serveerster in Amerika die haar loonstrookje deelde. Ruim 70 uren gewerkt in één week… Er gingen wat vaste lasten vanaf en wat hield ze over? $9,98,-
Bleek dat ze na de sociale lasten met een 70-urige werkweek fiscaal niets overhield voor zichzelf. Gekkenwerk, zeggen we dan. Dat gebeurt in Nederland niet met met onze maatregelen rondom het minimum loon. Maar, is dat zo? Het zette het mij aan het denken over wat we vandaag modern werkgeverschap noemen. Want hoe ziet modern werkgeverschap eruit in de dagelijkse praktijk?
Modern Werkgeverschap in de Praktijk
Helemaal van onze tijd is de gig economy, of platform economie. Met Uber als bekendste voorbeeld. Zij bieden een platform waarmee iedereen in feite ‘voor zichzelf kan beginnen.’ Zo wordt dat verkocht in ieder geval.
Wat is de realiteit? Feitelijk heeft elke werknemer de fiscale status van een ondernemer. Uiteraard worden de voordelen het meest belicht. Dat het ondernemerschap ook risico’s met zich meebrengt, wordt bewust in de achtergrond geplaatst. Deze ‘werknemers’ hebben geen ontslagbescherming en garantie op stabiliteit van inkomen.
Als ‘ondernemer’ kunnen ze theoretisch zelf bepalen wat ze verdienen, maar in real life liggen hun verdiensten vaak onder die van Jan Modaal als gevolg van kosten en sociale lasten. Tel daar een hoge mate van concurrentie bij op en het plaatje is al veel minder aantrekkelijk. Ondernemerschap en je eigen uren bepalen komt zo met een zwart randje. Ver van je bed show? Is je maaltijd bezorger van Deliveroo in loondienst?
Ik vermoed dat de werkgevers van vandaag zich er te gemakkelijk vanaf maken. Regelmatig hoor ik over zorgen aan de kant van de werknemers terwijl een werkgever zou moeten ontzorgen. En dit zijn geen taferelen van eerder genoemde Amerikaanse bedrijven. Nee, dit zijn de Nederlandse werkgevers van vandaag met tientallen tot honderden werknemers op de payroll. Lekker makkelijk.
Ik vind dat je als moderne werkgever de volgende vijf zaken moet faciliteren. En dat zonder compromis.
Plaats- en tijd onafhankelijk werken
Als werkgever vind ik dat mijn medewerkers op hun eigen schema en gewenste lokatie moeten kunnen werken. Het draait toch om resultaten? Dat we regelmatig inklokken en op ‘onze plaats’ zitten heeft z’n beste tijd nu toch wel gehad? De techniek faciliteert 100% remote werken volledig. We hoeven enkel onze mentaliteit nog maar aan te passen. Maar dat deze manier van werken beter rendeert, daar ben ik zeker van.
Focus op resultaten
In het verleden was de focus veel op de input. De gedachte was dat wanneer je dat controleert, dan komt de output ook goed. Dat bleek dus niet het geval. Ik vind dat de focus van de werkgever juist mag liggen op de output. De input is de verantwoordelijkheid van de medewerker. Uiteraard vergt deze manier van werken het maken van heldere afspraken rondom op te leveren deliverables. Het werkt niet als je je fysieke kantoor sluit, mensen lekker naar huis stuurt en na een maandje eens peilt of alles wel af is. Nee, remote en modern werken vergt de juiste afspraken maken zodat de juiste resultaten gemeten kunnen worden.
Wees transparant
Wees als werkgever transparant in wat er in het bedrijf gebeurt. Vooral nu het niet fysiek zichtbaar is, is het belangrijk om regelmatig inhoudelijk te delen over het reilen en zeilen. Houd niets in het verborgene. Wanneer je medewerkers betrekt in het werkgeversperspectief kun je commitment vergroten bij je team. Deel dus bijvoorbeeld de cijfers en resultaten van andere teams of die uitkomst van een cruciale MT-meeting.
Zorg voor verantwoording
Het is niet okay wanneer de goeden lijden onder de kwaden, toch?
Maar man, man, man, wat hoor ik dat toch vaak voorbij komen…
Een enkele collega maakt teveel kilometers en niemand mag meer op vakantie met zijn leaseauto. Of die ene collega belt net wat teveel met het buitenland en, hoppa, voor alle medewerkers gaat de buitenland bundel uit. Wat een kinderachtig gedoe! Spreek de specifieke medewerker aan, en laat de rest met rust. Het werkt demotiverend als iedereen moet opdraaien voor de minderheid. Zorg dat verantwoording over de resultaten wordt afgelegd, dan hoef je je als werkgever ook niet op tien randzaken te focussen (dat gaat toch mis).
Kom afspraken na
Last but not least: kom je afspraken na. Dit vragen we van onze medewerkers, maar laten we het als werkgever dan ook nakomen. Lukt het toch niet om die ene toezegging te realiseren? Geef dit dan eerlijk en open aan en stel daar iets tegenover wat wel haalbaar is. Indien je over iets gaat liegen of zaken verbergt zal dat ongetwijfeld worden gemerkt en oneerlijk aanvoelen. Uiteindelijk lopen medewerkers weg als je hier als werkgever een gewoonte van maakt.
Eigenlijk werkt modern werken het eenvoudigst wanneer je een aantal waarden hoog houdt. De onze zijn vertrouwen, eerlijkheid en transparantie. Wij merken dat we met deze drie een geweldige belofte kunnen nakomen aan onze medewerkers.
Werken op jouw manier, op jouw voorwaarden. Zo is vrijheid in loondienst realiteit. Dit maakt het leven gemakkelijker voor zowel werknemer als werkgever. Dat is modern werkgeverschap in de praktijk, wat mijn betreft.
Geschreven door Dereck Breuning
Dereck geeft IT specialisten vrijheid en systeembeheerders controle. Link hier met hem.