De kapitein op een schip is bepalend voor de sfeer aan boord. Je wilt weten hoe die sfeer is voordat je aan boord stapt. Nu wordt beweerd dat je iemand snel leert kennen wanneer je een kijkje neemt in zijn boekenkast. Daarom gaan we onze CEO, Dereck Breuning, aan jou voorstellen aan de hand van zijn boeken top 5. Welke boeken staan er op dat lijstje en waarom is dat relevant?
Dereck leest zijn boeken op een Kobo e-reader (een digitale kast dus).
#1: Why We Sleep
Als hardwerkend man begint Dereck zijn boeken top 5 niet met de Seven Habits of Highly Effective People. Verrassend genoeg vinden we op nummer 1 het boek Why We Sleep van Matthew Walker. Dereck blijkt zijn slaapuren te tracken met een app op zijn smartwatch en streeft naar een 8-urige ‘lights out’ sessie.
Dagelijks presteren op consistente basis vereist intentionele rustpunten, aldus Dereck. In Why We Sleep maakt Matthew Walker korte metten met een aantal hardnekkige misverstanden met betrekking tot onze nachtelijke uren. Zo blijkt dat onze oma’s tegen ons gelogen hebben over het tellen van schaapjes…
Dereck over het boek: “Why We Sleep was een echte eye opener, aandoeningen als diabetes en Alzheimer zijn te herleiden naar slechte slaapgewoonten.”
#2: How to Win Friends and Influence People
Het boek How to Win Friends and Influence People vindt Dereck een klassiekert. Velen zullen het inmiddels wel kennen. Dale Carnegie pende het neer in 1936 maar laat dat jaartal je niet verwarren. Voor ons, die meer vrienden online hebben dan offline, gelden de principes uit dit boek des te meer.
We zien al deze principes tegenwoordig terugkomen in social selling bijvoorbeeld. Oprechte interesse tonen in anderen, je boodschap zo communiceren dat het in het straatje van anderen past…allemaal zeer actueel.
Als collega van Dereck vind ik het mooi om te zien dat dit geen tips & trics zijn om zijn doelen te behalen. Hij past ze toe omdat hij gelooft dat integerheid ‘the way to go’ is.
Dereck over het boek: “Een echt handboek om betere en diepere relaties te leggen in je professionele leven. “
#3: Leaders Eat Last
Ik heb voor werkgevers gewerkt die duidelijk voor hun ego bezig waren. Als werknemer heb ik me geregeld een kartrekker van hun ijdele visie gevoeld. Dereck pakt dat anders aan en wil een bedrijf creëren waarvan de dagelijkse activiteiten een win-win opleveren voor iedereen die erbij betrokken is. Klanten, werknemers, relaties en eigenaren. En in die volgorde. Dát is waar Leaders Eat Last over gaat. Dienend leiderschap.
Tijdens een discussie over wie het meest belangrijk is zei de meest wijze persoon die ooit op aarde liep het volgende: “Wie onder jullie het grootst wil zijn moet de anderen dienen.” Op dat eeuwenoude principe heeft Simon Sinek Leaders Eat Last gebaseerd.
Dereck over het boek: “Leaders Eat Last heeft mij bevestigd in mijn standpunten over leider- en werkgeverschap. De belangen van het team gaan voorop, hierdoor bouw je een hechte groep mensen die voor je klaar staan.”
#4: It Doesn’t Have to Be Crazy at Work
It Doesn’t Have to be Crazy at Work. Jason Fried en David Heinemeier Hanson zijn niet alleen ondernemers. Ze zijn ook visionair. Hun gedroomde toekomst is er één waarin de werksfeer binnen organisaties wordt getypeerd door kalmte. Geen 80-urige werkweken en druk doen zodat we kunnen zeggen dat we druk zijn. Het boek is geen how-to maar vertelt hun ervaringen en verhaal. Dit vervolg op Rework is hét boek om te lezen wanneer je op zoek bent naar een manier van werken om te leven. Niet andersom.
Het getuigt van de wens naar een gezonde work-life balance waarin stress en gejaag niet welkom zijn. Dat is precies wat Dereck praktisch maakt binnen Provolve IT. Daarom geeft hij zijn medewerkers geen limiet aan vakantiedagen bijvoorbeeld.
Dereck over het boek: “Het heeft mij laten zien dat de 100-urige werkweek schreeuwers een soort éénhoorn zijn. Basecamp is hier het levende voorbeeld van: een mooi product leveren onder gezonde werkomstandigheden. Het kan prima!”
#5: Hit Refresh door Satya Nadella (CEO Microsoft)
Hit Refresh. Weinig boeken kunnen zo bemoedigen als een biografie. Het leren kennen van iemands verhaal zet personen vaak in een heel ander daglicht dan het voetstuk waar wij ze doorgaans op plaatsen. Ook de CEO van Microsoft is het niet allemaal komen aanwaaien in het leven. Hij komt van ver en heeft doorzettingsvermogen en wilskracht moeten inzetten om resultaten te behalen. Net als wij dat dagelijks moeten doen.
Dereck over het boek: “Microsoft heeft, net als Apple begin 2000, een renaissance ondergaan. Van Windows only naar een platformonafhankelijke cloudleverancier tezamen met een grote cultuurverandering. Petje af voor de relatief jonge CEO bij Microsoft.”
De top 5 boeken van de CEO zijn een mix van gezondheid, leiderschap en visie op werk. Ten slotte, een biografie omdat we enorm veel kunnen leren van de levens van anderen. Dat is in het kort waar Dereck enthousiast van wordt.
Nu je hem hebt leren kennen – wink – kun je net zo goed even met hem linken.
Check ook even onze vacatures.
Geschreven door Dereck Breuning
Kees evangeliseert proposities. Hij studeerde marketing en theologie.