Vanaf 14 januari 2020 is het afgelopen met het geliefde Windows 7.
Ondersteuning zal niet meer verkrijgbaar zijn; de stekker gaat eruit.
Dit is ‘the last boarding call’ voor organisaties die nog moeten migreren.
Een migratie kan noodzakelijk zijn als gevolg van lifecycle management (LCM); ofwel de zoveel-jaarlijkse-vernieuwing. Ook een fusie, downsizing of zelfs groei kan het mogelijk maken. In het geval van Windows 7 is het echter duidelijk geforceerd door het vervallen van ondersteuning door de leverancier.
Wat de reden ook is, een migratie heeft doorgaans heel wat voeten in de aarde en vergt een degelijke voorbereiding.
Hieronder zetten we de stappen uiteen aan de hand van de Deming cycle (PDCA);
• Inventariseren (Plan)
• Ontwikkelen (Do)
• Testen (FAT, GAT, technische tests, QA) (Check)
• Migreren (Act)
Inventariseren (Plan)
Het woord zegt eigenlijk al genoeg. Het komt erop neer dat de volgende vragen worden beantwoord.
Wat hebben we staan aan apparatuur (laptops, desktops, tablets, servers, smartphones, etc.)?
Wie gebruikt welke applicaties en waarop?
Wat is de awareness binnen de organisatie?
Hoe gaan we informatie verschaffen aan stakeholders?
Welke requirements stellen we op?
Wie en hoe verifiëren we dit allemaal?
Ontwikkelen (Do)
Wanneer alles in kaart is gebracht ga je ontwikkelen. Je gaat Windows builds gereed maken, checks uitvoeren op applicatiecompatibiliteit, applicaties technisch testen en re-packagen waar dat nodig is. Naast de technische kant ga je ook plannen ontwikkelen, zoals het migratieplan (hoe, wie, wat, waar) en fallback scenario’s/uitwijkmogelijkheden opzetten.
Testen (Check)
Hier ga je het ontwikkelde verifiëren en testen aan de hand van functionele acceptatie testen (FATs), gebruikersacceptatie testen (GATs), technische testen, integratietesten en zul je QA werk uitvoeren. Zaken die nog niet goed zijn moeten ook weer opnieuw gedaan worden. Dit is geen unicum dus houdt hier rekening mee in je planning.
Migreren (Act)
Na al het voorwerk volgt de grote sprong; de daadwerkelijke migratie.
In deze fase ben je informatie aan het verschaffen, instructies aan het geven en brief je je medewerkers. Met andere woorden: je maakt je plannen uitvoerig kenbaar zodat mensen op de hoogte zijn. Stakeholders, management, eindgebruikers, IT-afdelingen/teams, kortom: iedereen.
Een migratie wordt doorgaans gefaseerd uitgerold. Per logisch bedrijfsonderdeel, team of afdeling.
Houdt hierbij ook rekening met wie de early adopters zijn en wie de laggards zijn in je organisatie.
Wie loopt er voorop en probeert graag nieuwe dingen en wie juist niet?
Werk in ringen: eerst migreer je binnen een kleine groep (je doet een pilot).
Vervolgens rol je uit naar een grotere groep, dan nog een grotere groep, etc. Tot de hele organisatie is bereikt.
Nadat de migratie is uitgevoerd is het wijs zaken als ondersteuning en doorontwikkeling serieus te nemen.
Er blijven geregeld kleinere zaken liggen die de laatste loodjes vormen, zoals bepaalde speciale applicaties.
Hierna begint de cycle opnieuw.
Hoewel je daar op dat moment zeker nog niet aan wilt denken 😉
Om dit stukje tekst leesbaar te houden hebben we een enorme simplificatie geschetst van de vele facetten die aan een migratie verbonden zijn. Hoe ingrijpend en langdurig een migratie is heeft echter grotendeels te maken met de mate van je voorbereiding.
Doe je die adequaat dan profiteer je daarvan in elke volgende fase.
Behoor jij tot de organisaties die de sprong nog moeten maken en kun je kundige input hierbij gebruiken?
Het team van Provolve IT is beschikbaar voor een verkennend gesprek.
Geschreven door Dereck Breuning
Kees evangeliseert proposities. Hij studeerde marketing en theologie.